Lär känna dina kunder
De som har företag vet hur svårt det kan vara att nå ut på rätt sätt. Dessutom ska man identifiera sin målgrupp och försöka kanske nå utanför en viss snäv målgrupp. Undersökningar är alltid ett bra sätt och framför allt om du känner dig osäker på om du gör rätt. Idag är det lätt att få omdömen på nätet men ibland kanske det inte riktigt räcker till. Idag finns det många sätt att göra undersökningar på olika sätt. Det kan vara online, via brev och e-post eller telefonsamtal. Kunderna vill för det mesta hjälpa till för såklart vill de ha de erbjudanden som passar just dem.
Några former av undersökningar
Det finns flera former av undersökningar. Ett av de vanligare sätten att göra Marknadsundersökningar är Nki-undersökningar. Det står för Nöjd Kund Index och mäter egentligen helt enkelt hur nöjda dina kunder är. Dessa går att göra genom en rad olika sätt, det kan vara via telefon eller exempelvis e-post. Du kan också göra enkäter för att se om något saknas som dina kunder önskar. Har du tid kan du göra detta själv men det går också att anlita experter. Ju mer du vet om hur kunderna uppfattar dig ju lättare kan du vidta åtgärder och utveckla företaget.
Hitta din målgrupp
Genom att göra undersökningar kan du också få hjälp att hitta vilken som är din egentliga målgrupp. Du kanske tror att din genomsnittlige kund är en ung man som bor i storstaden och jobbar som tjänsteperson. En undersökning kanske visar att det är en kvinna i 40-årsåldern som har barn och jobbar inom vården. När du vet hur din målgrupp ser ut kan du också utforma din marknadsföring så att det lockar dem att köpa mer. Idag är det bara fantasin som sätter gränser för hur du kan marknadsföra dig. Men tänk på att olika målgrupper nås på olika sätt.