Så blir du beroende av 3PL
När du hör talas om 3PL ska det inte förväxlas med en droid i Star Wars som byggdes av Anakin Skywalker. Det är nämligen C3PO du tänker på. Men de låter ju lite lika. Åtminstone mittendelen. 3P. Men nu var det ju som sagt inget C i 3PL, och det avslutades med en annan bokstav än Star Wars-droiden. Så den här texten ska helt enkelt handla om vad 3PL är för någonting. Förväntade du dig någonting från Star Wars kan du med andra ord sluta läsa.
Så, vad står då 3PL för och vad är det för någonting? Förkortningen står kort och gott för “tredjepartslogistik”. Anledningen till att man brukar säga eller skriva 3PL är helt enkelt för att det går snabbare och för att folk ändå fattar vad det är man menar. Åtminstone människor som inte har dille på Star Wars och i alla fall kan lite grann om logistik.
3PL är mer än bara logistik
Precis som namnet insinuerar handlar 3PL om en tredje part som ansvarar logistiken. Det vill säga varken du själv eller den plats där du egentligen bedriver verksamheten. De som framför allt lockas av 3PL är de som jobbar med försäljning och transporter. Har du beställt en vara från ett företag kanske företaget ifråga förvarar varorna via tredjepartslogistik. Det är liksom länken mellan återförsäljare och slutkund.
Vad som är ganska fördelaktigt är att de som erbjuder 3PL-tjänster brukar inkludera mer än bara förvaring i sina paket. Det är mer regel än undantag att de dessutom hjälper till med både packning av varor och transporter dit varan ska. Många återförsäljare gör sig faktiskt helt beroende av 3PL och deras tjänster. Och vad är det för fel med det, när deras tjänster är så fördelaktiga? Man skulle nästan kunna tro att de var inspirerade av just C3PO.