Annonsera rätt i en digital värld

21 november 2019 admin

Annonsera är ett brett ord, det är faktiskt inte bara företag och organisationer som annonserar utan även enskilda personer. Det kan vara för att uppvakta någon på födelsedagen till att bjuda in till fest. Idag kanske den traditionella annonsen i tidningen eller i olika andra tryckta medier minskat men det är fortfarande ett bra sätt att nå ut till andra. En bra annons är lite av en konst. Det gäller att vara kortfattad men likväl få med nödvändig information. Den ska också vara grafiskt tilltalande så för bästa resultat är det ofta bäst att ta hjälp av proffs.

 

 

Hur ska man göra?

 

Marknadsföring är en investering, det kostar förstås men för den som gör det rätt så går det snabbt att få tillbaka pengarna och dessutom skapa sig en rejäl vinst. Många gånger kräver också annonsering att det görs flera gånger. En person behöver ofta se annonsen upprepade gånger för att lägga märke till den. En liten annons en enda gång kan gå obemärkt förbi. Så även om det kostar lite så är det bättre att ha regelbundna annonser. Det finns några punkter som kan vara bra att tänka på när det kommer till annonsering.

 

Vad ska man tänka på?

 

Innan du utformar din annons så bör du ställa dig själv några frågor. Börja först med att samla fakta om den vara eller tjänst du vill sälja. Det kan finnas många fler användningsområden som du inte tänkt på. Sen bör du tänka på vilken målgrupp du vänder dig till, både primär och sekundär. Fundera på vilken tidning eller annonsplats som passar bäst. Det är svårt att nå de som är födda efter år 1990 i lokalbladet och likaså svårt att nå den äldre målgruppen på sociala medier. Om du har gjort din läxa kommer du garanterat att få igen arbetet sen. 

Fler nyheter