Kända från tv
Det finns företag som är så stora och specifika i sin produkt att de blivit mer än ett företag, de har blivit ett epitet. De omnämns i sånger, böcker och filmer. En av de senaste årens populäraste amerikanska tv-serier handlar om en chaufför och hans liv privat och på arbetet. Han arbetar på UPS, som just är ett sådant företag som många direkt känner igen. Den karaktäristiska bruna färgen, med gul text, som återfinns på företagets bilar och personalkläder, är mycket välkänd både i USA och alla andra länder där företaget har verksamhet. Och det är många länder. UPS är representerat i över 200 länder över hela världen.
Paket i massor
UPS är världens största paketdistributionsföretag. Så går man in och bokar en leverans genom https://paket.se/ups så kan det paketet bli ett av de inte mindre än 13 miljoner paket som hanteras av företaget varje år. UPS har arbetat aktivt för att vara så effektiva som möjligt och att kunden ska få så billig och kort leveranstid som går. Därför finns bland annat på hemsidan guider för bästa och billigaste fraktalternativ samt förpackningsråd, så att paketet anländer till sin destination på bästa och säkraste sättet. Men UPS distribuerar inte enbart paket, trots att namnet säger så. Det går även att boka leverans av dokument, pallar och container.
Historik
Så tidigt som 1907 grundades American Messenger Company i Seattle-området i USA. Man valde den bruna färgen, som kallas pullmanbrunt, efter de bruna sovvagnar som skapades av George Pullman. Och man hoppades därmed skapa samma känsla av pålitlighet och trygghet som dessa bruna tågvagnar förmedlade. Redan år 1919 bytte företaget namn till United Parcel Service, UPS, och i samband med detta började företaget så sakteliga spridas till även andra orter och delstater. 1975 gick UPS utanför landets gränser till Kanada och redan 1976 satsade man på Europa-marknaden.