Kundklubb – bra eller dåligt?
Vi kommer nog alla ihåg tiden då man gick runt på stan med alldeles för många kundklubbskort i plånboken. Man kämpade för att komma ihåg att dra kortet vid varje köp och tog sig igenom den krångliga processen för att efterregistrera ett köp när man glömt kortet hemma. Belöningen kom ett år senare, en rabattkupong på 20 kronor. Vi kan nog alla hålla med om att det tog mer än vad det gav.
Numera har de flesta företag gjort stora förändringar i hur deras kundklubb ser ut. Men är det tillräckligt? När är det värt att tacka ja till kassavärdens monotona fråga; ”är du medlem, eller vill du bli?”?
Kundklubbar och kundlojalitet
Enkelt, lagom och relevant. Ju enklare det är att registrera sig, att ta del av erbjudanden och att registrera sina köp desto större är chansen att man blir medlem. En lagom mängd kommunikation är också viktigt. Men vad är då lagom? Hör företaget av sig en gång om året tappar det sin relevans. Får man istället ett sms eller ett mejl per dag riskerar det istället att bli irriterande och kan leda till att man tar bort sitt medlemskap.
Sist men inte minst är det viktigt att både förmåner och information som kommuniceras ut är relevant och gärna anpassad efter ens köpbeteende. Att få ett sms om att det nu är rea på blöjor när man inte har barn känns irrelevant och onödigt. Antingen borde utskicken vara breda och fånga in flera olika intressenter eller anpassas efter tidigare köp.
Varumärke
Utöver bra erbjudande och bonuspoäng kan man som kund lära sig mer om varumärket när man är medlem; Vart kommer produkterna ifrån? Vad har företaget för värdegrund? Hur arbetar de med hållbarhet?
Denna typ av kommunikation blir allt vanligare och många öppnar även upp för kundens möjlighet att påverka företaget.