Säkra kundernas lojalitet med en kundklubb

20 augusti 2021 jonas_olsson

Systembolaget vet inte hur bra de har det. Tänk att ha monopol på det man säljer. Produkten, varan eller tjänsten finns inte att få tag på någon annanstans än just i en särskild butik. Man behöver inte ens göra någon reklam. Aldrig oroa sig för någon konkurrens. Tanken på att kunderna skulle välja en annan butik eller leverantör att göra sina inköp hos skulle aldrig ens behöva odlas i ditt huvud. Systembolaget behöver aldrig oroa sig över svikande kundlojalitet. 

Annat är det för de vanliga företagen. När man agerar på en fri marknad där efterfrågan styr utbudet gäller det att locka kunder. Men det stannar inte det där. Lika mycket, om inte till och med mer, handlar om att behålla de kunder man lyckats locka. Så att de inte väljer att vända sig till någon av dina konkurrenter som erbjuder samma sak. Det bästa sättet att behålla sina kunder på är utan tvekan genom att starta en kundklubb. 

 

Så startar du en kundklubb

Att starta en kundklubb är en bra start, men det är bara början. Du måste såklart också målgruppsanpassa kundklubben. Få dina kunder att förstå att det finns någonting för dem att tjäna på att vara med i klubben. Annars finns det ingen mening med det. Det kan handla om att till exempel belöna dem med särskilda erbjudanden eller rabatter när de kommit upp i ett visst antal poäng efter att ha handlat hos dig. Någonting som gör att de återkommer. 

Det finns de som kan det där med kundklubbar betydligt bättre än författaren till den här texten. Som vet precis hur du ska forma din klubb och göra den attraktiv för både för dina potentiella och för dina nuvarande kunder. Gå in på följande hemsida för att få mer information om vad du behöver för att starta en kundklubb: https://www.inspirationcompany.se/ 

Fler nyheter